woensdag 28 november 2012

Dag 7 - Banana Island

Ondertussen hebben we het een en ander vernomen over Kings Island resort. Zo is bijvoorbeeld de eigenaar na de val van Mubarak richting Spanje gevlucht. Zonder resultaat want hij is daar opgepakt en wacht op uitlevering naar Egypte. Als goede vriend van Mubarak zal hij hier waarschijnlijk niet van harte worden ontvangen. Hoe het verder moet met dit resort is nog niet bekend. Momenteel draait alles hier nog als voorheen behalve dan wat het aantal toeristen betreft. General manager is Urs Umbricht en vreemd genoeg heb ik deze man de laatse dagen al vaak gezien, zelfs gesproken. In tegenstelling tot andere plaatsen, inclusief mijn eigen werkplaats, vind ik dat zeer uitzonderlijk. Meestal zie of hoor je niets van de GM, laat staan dat die je komt begroeten of gewoon met je praten. En ja, ook met zijn mensen ! Of het hier goed werken is ? Ik heb geen idee, ik kan het natuurlijk vragen maar ik ben zeker dat als het niet zo is ik nooit dat antwoord ga krijgen dus vraag ik het niet. 600 man personeel zou hier in dienst zijn, allemaal lokale mensen en allemaal even vriendelijk ! Genoeg over de resort, wat hebben we vandaag gedaan ? Banana Island!
Terug een bootje huren, bij dezelfde man als voor het vissen. Na een half uurtje varen zetten we voet op Banana Island, of het nu echt een eiland is laat ik in het midden... Uiteraard zit er iemand aan het begin van het pad. 10EP per persoon en zo mag je het eiland bezoeken. Onze bootsman gaat mee en speelt een beetje onze gids. Zo vertelt hij ons dat bananenbomen éénjarig zijn en ze vegetatief vermeerderd worden.
De bloem wordt tijdig verwijderd zodat de achterste bananen nu genoeg 'voedsel' krijgen. Zodra de bananen beginnen te groeien zie je naast de plant al een nieuwe scheut verschijnen. Na een maand of 7 neemt die scheut het van de moederplant over en start heel het proces opnieuw.
Het eiland is ook twee krokodillen rijk, veilig achter tralies *oef* maar veel meer is er niet te zien.
Vroeger stond er nog een heus authentiek waterrad maar dat is stuk en ze kunnen blijkbaar niemand vinden die dat kan maken ... in het land van de ambachten ?!? Terug richting boot is een café waar je dan gratis bananen, appelsienen en guava krijgt.
Je kan ook tegen betaling drinken krijgen maar dat is geen must. De bananen smaken heerlijk, zeker in kombinatie met de appelsienen ... nu nog een betterfood koekje ! Terug op de boot krijgen we nog een rondvaart langs de East bank, eens iets anders met al die hotels dan de west bank. Voorbij Jolie Ville Island krijgen we nog een mooi stukje Nijl te zien met heel veel vogels.
Ibis, reigers, zelfs een arend.
We stoppen even aan een van de kleine eilandjes om wat thee te drinken op de boot en naar de zonsondergang te kijken. Genieten in't kwadraat !


Andy going bananas on bananas !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten