dinsdag 20 mei 2014

Dag 6- Medinet Habou revisited

 
Vorige keer brachten we al een bezoekje aan Medinet Habou. Toen als een package deal van Neckermann.  Omdat de klok dan tikt en je wel wat uitleg krijgt maar niet veel tijd, wilden we toch nog eens terug gaan.  Yousef pikt ons om 9u op, West-bank is niet zo heel ver en  na een stop bij het ticket office parkeren we voor Medinet Habou. 
 
 Onmiddellijk valt op hoe weinig volk er is.  Ik maak een praatje met een van de 'bewakers' en kom te weten dat er een paar jaar terug dagelijks een paar duizend toeristen de tempel bezochten. Nu is het amper honderd per dag soms maar enkelen ...  na de vaste baksheesh keren we wat later richting uitgang om een frisse limonade te drinken bij cafe, bar Maratonga. Yousef vertelt dat er iets verder in de straat nog een tempel staat die ook bij de site behoort en met hetzelfde ticket toegankelijk is. Je moet het maar weten hè *grrr*. 
Tevoet proberen we de 200m te overbruggen maar worden meteen geplaagd door een irritante verkoper.  Hij heeft een aantal beeldjes en roept 20 EP. Omdat ik weet dat het hier momenteel niet zo best gaat geef ik de man 50EP wat best wel veel is maar zint de man niet en hij wil nu 50 €.  Ik neem mijn beeldje en vertrek. Hij blijft lastig doen en herhaalt dat er geen toeristen zijn. Mja denk ik ... met iemand als hem hier neem ik dat wel aan.  Je zou voor minder terug de bus in duiken en vertrekken. Ik kan het verlies van duizenden toeristen jammer genoeg niet in mijn eentje oplossen, hoe graag ik dat ook zou willen :-S
 
Na de korte aanvaring vervolgen we onze weg naar de kleine tempel. De bewaker probeert me de goede plaatsjes voor een foto aan te wijzen en 15 m later staan we terug aan de auto, snakkend naar wat koelte...
Terug op JV gaan we een kijkje nemen naar de auto's en moto's van de pharaons rally. De piloten en hun crew alsook de pers en vips verblijven hier een nachtje. Morgen vervolgen ze hun rally vertrekkende vanop de West-bank. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten