donderdag 27 oktober 2011

Dag 5 - Edfu - Esna

Edfu dus, we zijn weer vroeg op, om 5:30 om tegen 7u met de koets naar de tempel te vertrekken. Behoorlijk wat geruzie tussen de koetsiers maar Assem blijkt alles onder controle te hebben. Wij krijgen koets nummer 777 met Mohamed. Veel te jonge gast die bij ons zeker nog verplicht op de schoolbank zou moeten zitten. Maar hij is behendig als al de andere en vraagt al snel extra geld. Ik krijg de teugels in handen en probeer den Rambo tussen het verkeer door te sturen. Gelukkig is het paard slimmer dan ik en weet het precies waar naar toe, en onze koetsier trek ook regelmatig aan de touwtjes zodat we veilig aankomen aan de tempel van Edfu. Meteen staan we weer tussen een zwerm verkopers en het begint nu toch danig op de zenuwen te werken ... Mustafa van shop nr 5 geeft Andy een sjaal met de belofte om na ons bezoek even langs de winkel te passeren ?!? Ach ja, zoals al de tempels is de uitgang langs de winkels en ja Mustafa staat ons al op te wachten ... 4€ voor de sjaal ... OK maar dan toch weer verder zeuren voor meer geld ... en uiteindelijk geeft Andy hem nog eens 5€ ... duur sjaaltje :-s ook zien we nog eens een mooi voorbeeld van het fonetisch spellen van het Engels, deze keer bij een schoenpoetser.


De tempel van Edfu is zeer goed bewaard, en best wel groot.
Heel speciaal is het granieten altaar dat zo 'bewerkt' is dat het wel van metaal lijkt.
De tempel staat volledig in het teken van de valkgod Horus.
Dat nog lang niet alle geheimen van het oude Egypte zijn prijsgegeven zien we aan de vele opgravingen die overal nog bezig zijn.

Ik laat me nog eens verleiden om een foto te maken van een lokale man en ja hoor ... iets daarna ... Lady take picture of me too ? ... *zucht*
Iets rustigere rit terug naar de boot, vooral omdat ik Mohamed vraag het wat trager aan te doen zo kan ik ook wat foto’s maken van het verkeer en de drukte in de straten.

Afvaart naar Esna

en alweer eten, na de falafel om 11u mogen we weer à la carte lunchen en onmiddellijk daarna te voet naar de tempel van Esna.

Deze tempel is nog maar gedeeltelijk opgegraven maar omdat er huizen en vooral een Moskee op staat zal die opgraving waarschijnlijk nooit gebeuren. Begrijpelijk maar toch jammer want het is best wel een prachtige tempel waar we voor het eerst ook echt de kleuren kunnen zien die de hiëroglyfen hadden 3000 jaar geleden.

Wij denken aan al die tempels in zandsteen maar eigenlijk moet het een pracht aan kleur geweest zijn. Te voet terug naar de boot en het valt ons op dat de lokale mensen eerder op een afstand blijven, hier en daar is er wel eentje die op ons roept. Zou de politie omgekocht zijn om ons te begeleiden ?!? Ik weet niet wat ik nu liever heb de opdringerige “baksjish” roepende handelaars of de bedreigde bange verkopers. Zo kweek je gewoon haat ...


Om 15:30 afvaart vanuit Esna richting Luxor. Eerst moeten we wel door de sluis van Esna. Een hele belevenis. De oude sluis is niet meer in werking maar we moeten wel door de engte om zo naar de eigenlijke sluis te varen. Van zodra de boot vaart mindert, komen de eerste bootjes met verkopers aan onze boeg liggen.

Zo gooien als het ware de waren bij ons aan boord. ‘look good stuff’ ‘please buy’ ... het is een heel heen en weer gegooi want niemand wil eigenlijk iets kopen maar ze blijven maar spullen smijten. Na de oude sluis komen we stil te liggen in de nieuwe sluis om zo te zakken naar het niveau van achter de sluis waardoor we bijna op ooghoogte komen met de verkopers.

Ik probeer te onderhandelen voor een tafelkleed maar de man heeft niets naar mijn zin ... rood hè ... maar uiteindelijk koop ik van hem een djellaba voor 15€. Hij is eerst akoord maar daarna wil hij nog 5€ extra. Het is allemaal heel triest, deze mensen wagen bijna hun leven om een stom tafelkleed aan ons te verkopen dat dan ook nog ‘made in china’ is. We meren aan in Luxor als het al donker is en maken ons klaar voor weer maar eens een Italiaans buffet. Weer moet ik passen voor het entertainment, ditmaal een buikdanseres en een derwisj danser. Slaap wel ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten