zondag 30 november 2014

Dag 2 : Kanais - Gebel Silsila

Afspraak met Yousef om 6u, dus vroeg ontbijten. Kan hier vanaf 5u want men voorziet dat veel touristen vroeg wensen te vertrekken om de dagelijkse hitte voor te zijn bij bezoeken aan de West-bank.
Wij gaan niet richting West-bank maar rijden langs de East-bank richting Edfu. Vandaaruit meer landinwaarts naar Kanais. Deze tempel werd gebouwd door Seti 1 en grotendeels uitgehouwen in de rotsen. De tempel is niet erg groot maar je kan er nog wel veel van de oorspronkelijke  kleur zien, vooral het plafond is nog in goede staat.  Dit hebben we tenminste vanachter een gesloten deur kunnen vaststellen.  Ja, de tempel was verlaten, de 'bewaker' was nergens te bespeuren.

Voor de tempel zijn nog de restanten terug te vindem van een Romeinse waterbevoorradinsplaats. Verderop is er een waterput die toch wel een 50m diep blijkt te zijn, helaas vermoeden we dat er slechts een plasje water in ligt. Steentjes gooiend hebben we dit wetenschappelijk onderzocht.
Een telefoontje leert ons dat er hier 3 bewakers zijn maar helaas is er net een shiftwissel waardoor we onverrichter zaken terug richting Edfu rijden. Tijdens het remmen horen we een vreemd geluid aan de auto ... Yousef  wil geen risico nemen en gaat op zoek naar een 'mecanici'. Wat zoekend tussen de tientalle shops langs de weg komen we bij een garage terecht.  Wij gaan wat thee slurpen in het cafeetje ernaast en pa kiest ook voor een shisa.  In minder dan een uurtje is alles terug in orde en kunnen we verder richting Edfu.
Vervolgens  vanuit Edfu stroomopwaarts Gebel Silsila zoeken. En als ik zoeken zeg .... Yousef is er in 20 jaar niet meer geweest, hij weet het ongeveer liggen maar om zeker te zijn vraagt hij de weg aan een oudere man die wacht langs de weg op de locale taxibus.  Hmmm... jaja hij weet waar, Yousef laat hem instappen en na een paar kilometer merken we dat het gesprek tussen de mannen wat luider klintkt.
Na 5 km stoppen we en stapt de man terug uit, volgens hem is het hier maar yousef weet beter, de man wilde gewoon een goedkoop ritje naar zijn bestemming.  5 locale nabevragingen verder met 5 verschillende wegbeschrijvingen spreek Yousef zijn geheugen aan en rijden we gewoon terug naar de eerste lokatie. Daar is een heel smal pad vlak naast een bewateringskanaal oh neen roepen wij in koor no problem valt Yousef  in. Knieën tegen elkaar en met bonzend hart vervolgen we onze weg door het mulle zand. Behendig stuurt Yousef  ons Toyota busje langs de oever en over een smal brugje. We zijn er ?!?

En ja waarachtig,  daar aan de overkant zien we de uitgehouwen gaten in de rotsen.  De Nijl is hier een stuk smaller dan in Luxor dus met wat geroep trekken  we de aandacht van de ferry mannen.  Elegant stappen we aan boord  om enkele minuten later via een aangemeerde boot de overkant te bereiken. De grotere boot die er ligt blijkt van een team wetenschappers te zijn, onder leiding van dr.  Maria Nilsson, die onderzoek verrichtingen naar de site. Vooral naar de epigrafie, de tekens op de rotswanden, zowel het schrift als sporen van krassen gemaakt door steenkappers.  Hun levenswerk kan je hier volgen.
Gebel Silsila is in de eerste plaats een steengroeve die teruggaat tot in de prehistorie. Opgravingen zijn nog niet gestart die staan vanaf volgend jaar gepland.  Stenen van hier zijn terug te vinden tot in Luxor en Karnak. Uiteraard is er ook een tempel (van Horemheb). Na een aangenaam gesprek met het team, eindelijk eens wat anders dan het steenkoolengels, steken we de Nijl terug over om 'huis'waarts  te keren. Met een kleine stop voor een terrasje waar wij dan weer even de attractie zijn.